Nyhedsbrev 2016 uge 40

  • Dato: 7 October 2016
  • Af: sonfri

Kære børn og forældre

I Lise Maries kreative værksted mandag stod dagen i drømmenes tegn, med kreering af drømmefangere og drømmebilleder. Som sendt fra himlen fandt vi en nydød fasanhøne i gården. Så med handsker og efterfølgende håndspritning fik vi plukket den, overhældt fjerene med kogt vand og tørret dem. Vi holdt en statelig begravelse for fasanhønen, der var blevet navngivet Emily, med efterfølgende grav-te.

Thomas har igen haft sit boglige værksted, hvor eleverne har beskæftiget sig med forskellige ting inden for engelsk, dansk og matematik.

I drømmeværkstedet hos Allan har eleverne haft mulighed for at spore sig ind på egne drømme og arbejde målrettet med disse. Drømme er ikke let arbejde, men drives de af lysten, kan de føres langt.

---

I BLÅ har vi i denne uge leget med bogstaver til den helt store guldmedalje. Vi har hoppet alfabetet på tastaturtæppet i forhallen og øvet vokaltrappen i gården. Vi har spillet bogstavbanko og været en tur på biblioteket efter flere bøger til læsebåndet.

Tirsdag var vi en tur på brandstationen og se de mange brandbiler. Vi hørte om de mange tusinde liter vand tankvognen kan indeholde og hvor hurtigt den kan blive tømt, når den store brandslange kobles på.

I krea kreerer vi sammen med GRØN hemmeligheder som ingen ved noget om før december…

---

GRØN har i dansk arbejdet med grammatik fortsat, og vi har også lavet flere forskellige lege til afveksling, når kroppene trængte til noget bevægelse. Selvom det måske mest er for de små, så har vi også "hoppet" ord på tastaturtæppet. Det var nu ganske populært alligevel, og dagen forinden havde vi arbejdet med en svær kryds og tværs, som ikke alle kunne knække. Så vi hoppede den i stedet.

Fredag skal vi på biblioteket.

I GRØN er vi livskundskab gået videre med de fem tibetanere. Vi har snakket mere om, hvor de fem

tibetanere kommer fra, og hvor mindfulness også kommer fra. Vi så en lille video hvor Dalai Lama var i Danmark. Efterfølgende lavede vi de fem tibetanere igen, og jeg kan se, at de er blevet bedre til det.

GRØN har i engelsk været på ordklassejagt og vi er startet på oktober måneds tema, halloween.

I matematik har GRØN stiftet bekendtskab med geometri, og er påbegyndt et forløb med geometri. Der blev også tid til en stop-dans, hvor eleverne skulle regne på matematikstykker for ikke at ryge ud, hvis de bevægede sig, når musikken stoppede.

GRØN er i naturfag forsat med forløbet om vejr og klima. I denne uge har de beskæftiget sig med nedbør og temperatur.

---

I RØD har vi arbejdet videre med vores tema, Social star.

I RØD har de i matematik arbejdet med geometri, og er startet på et forløb med geometri. RØD har yderligt beskæftiget sig med en færdighedsregning.

I biologi er RØD forsat med forløbet omkring puberteten. I denne uge har Rød beskæftiget sig med hvorfor vi går tidligere i puberteten.

---

I SORT er vi forsat med forløbet Social star i dansk. Eleverne skal her lærer at afkode og identificere kommercielle budskaber på de sociale medier. I denne uge har eleverne lavet en video, med gode råd til unge bloggere fra forbrugerombudsmanden.

SORT forsætter i kulturfag deres arbejde med forløbet demokrati og magt. I denne uge skal de beskæftige sig med forskellige opfattelser af demokrati, og om hvordan man kan demonstrere og ytre sig på en demokratisk måde i et demokrati.

I SORT i geografi har vi forsøgt os med en lille prøveeksamen - nemlig eksamenssættet fra 2012. I matematik har de fleste elever allerede gennemført det vi skulle nå inden efterårsferien, så vi er begyndt at beskæftige os med spørgsmålet: hvad skal vi bruge matematik til?

I SORT er vi begyndt på de tyske uregelmæssige verber.

Kærlig hilsen

Teamet på Sønderborg Friskole